T E Λ Ι Κ Ω Σ. . .Β Α Ρ Β Α Ρ Ο Τ Η Τ Α . . . . . . . .ΩΡΑ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ . . . .. ΣΤΙΓΜΗ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ....




«Η αλήθεια είναι επαναστατική»

Αντόνιο Γκράμσι

Ροή Iskra

Κυριακή 13 Μαρτίου 2011

ΣΥΝΟΔΟΣ ΕΥΡΩΖΩΝΗΣ: ΘΡΙΑΜΒΟΛΟΓΙΕΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΟΥΚΑΜΙΣΟ ΑΔΕΙΑΝΟ!

ΣΥΝΟΔΟΣ ΕΥΡΩΖΩΝΗΣ: ΘΡΙΑΜΒΟΛΟΓΙΕΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΟΥΚΑΜΙΣΟ ΑΔΕΙΑΝΟ!


ΕΠΙΜΗΚΥΝΣΗ ΚΑΙ ΜΕΙΩΣΗ ΕΠΙΤΟΚΙΩΝ ΜΕ ΑΝΤΑΛΛΑΓΜΑ ΤΗΝ…ΠΩΛΗΣΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ (50 ΔΙΣ), ΣΚΛΗΡΟΤΕΡΑ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ!

ΝΕΑ ΣΚΛΗΡΑ ΜΕΤΡΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ 2011!

Με τις σχεδόν ασυγκράτητες θριαμβολογίες του ίδιου του Γ. Παπανδρέου, έληξε τις πρώτες πρωινές ώρες η άτυπη Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης.

Όπως μεταδίδουν τα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία, (κάτι το οποίο αν δεν παραλείπουν, εμφανίζουν ως εντελώς δευτερεύον (!) τα εγχώρια ΜΜΕ),στην άτυπη Σύνοδο αποφασίστηκε, με Γερμανική απαίτηση, η συγκρότηση του περίφημου «Συμφώνου Ανταγωνιστικότητας» ή αλλιώς «Συμφώνου για το ευρώ», το οποίο θα συμπεριλαμβάνεεπαχθέστατες καιι αυστηρότατες κοινωνικές, οικονομικές και εργασιακές, δεσμεύσεις των χωρών της ευρωζώνης (ή και της ΕΕ εφόσον το επιλέξουν), που θα αφορούν τους τομείς της περαιτέρω απορρύθμισης των εργασιακών αμοιβών και σχέσεων, του περιορισμού ασφαλιστικών καισυνταξιοδοτικών δικαιωμάτων, της φορολογικής εναρμόνισης σε όφελος συνολικά των επιχειρήσεων στην ευρωζώνη και τους δημοσιονομικούς προσανατολισμούς προς ευρύτερη καιαυστηρότερη πειθάρχηση.

ΣΥΜΦΩΝΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ: ΑΝΤΕΡΓΑΤΙΚΗ ΛΑΙΜΗΤΟΜΟΣ ΚΑΙ ΜΟΧΛΟΣ ΔΙΕΡΥΝΣΗΣ ΤΩΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΩΝ ΚΕΝΤΡΟΥ - ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ!

Είναι προφανές ότι αυτό το νέο Σύμφωνο Ανταγωνιστικότητας, δίπλα στο υπάρχον απαράδεκτοΣύμφωνο Σταθερότητας, του οποίου οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις θα προσδιοριστούν κατά τη Σύνοδο Κορυφής της 25ης Μάρτη, θα διαμορφώσει μια νέα ακόμα χειρότερη ευρωζώνη και ΕΕ, οι οποίες θα προσομοιάζουν περισσότερο με ένα απέραντο «Γερμανικό αντεργατικό στρατόπεδο», το οποίο οικυρίαρχοι κύκλοι του κεφαλαίου, πρώτα από όλα στη Γερμανία και γενικότερα στην ΕΕ, το θεωρούν απαραίτητο για τη διατήρηση της κερδοφορίας τους και την ενίσχυση της θέσης τους στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, κυρίως από τη ζώνη της Ασίας. Σπεύδουν, λοιπόν, προς γρήγορη «κινεζοποίηση» των ευρωπαϊκών εργασιακών σχέσεων, στη διαμόρφωση οικονομικού περιβάλλοντος που θα ευνοεί τηΓερμανία και στην μετατροπή της ΕΕ σε ακόμα σκληρότερη Πρωσική μονεταριστική φυλακή!

Σημειώνουμε ότι μετά το Σύμφωνο Σταθερότητας, το αποφασισθέν και κυοφορούμενο Σύμφωνο Ανταγωνιστικότητας θα λειτουργήσει ακόμα περισσότερο σε βάρος της περιφέρειας της ευρωζώνηςκαι ειδικότερα της Ελλάδας, θα ενισχύσει πιο πολύ τις χώρες του «κέντρου» της ευρωζώνης, όπως ηΓερμανία και θα ενδυναμώσει την «πόλωση» ανάμεσα στο κέντρο και την περιφέρεια, προωθώντας, έτσι, πιο έντονα, σε δεύτερη φάση, τις αποσυνθετικές και διαλυτικές τάσεις στο ευρώ.

Άλλωστε, όλες οι υπόλοιπες αποφάσεις της άτυπης Συνόδου, που αναφέρονται παρακάτωαναγνωρίζουν υπόρρητα αυτό το γεγονός και ελήφθησαν μόνο και μόνο για να συγκρατήσουν, όσο είναι δυνατόν (ματαίως μεσοπρόθεσμα) ,αυτές τις διαλυτικές και αποσυνθετικές τάσεις στην ευρωζώνη!


ΤΑ "ΨΙΧΟΥΛΑ" ΓΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΖΕΙ Ο Γ. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ!


Ως «αντάλλαγμα» και άνισο αντίβαρο στη θεσμοθέτηση του Συμφώνου Ανταγωνιστικότητας, η άτυπηΣύνοδος αποφάσισε:

  1. την επιμήκυνση κατά 7,5 χρόνια της αποπληρωμής των δανείων της τρόικα προς την Ελλάδα
  2. τη μείωση του επιτοκίου των δανείων της τρόικα προς τη χώραμας περίπου κατά 1%, πράγμα που θα φτάσει το επιτόκιο γύρω στο 4,8%.
  3. Την προικοδότηση του σημερινού προσωρινού ευρωπαϊκού Ταμείου χρηματοδότησης με440δις και με 500 δις το νέο μόνιμο Ταμείο που θα συγκροτηθεί από το 2013.
  4. Τη δυνατότητα και των δύο ως άνω ταμείων, με όρους, όμως, που δεν έχουν διευκρινιστεί, νααγοράζουν κρατικά ομόλογά.

Συγκεκριμένα, η επιμήκυνση αποπληρωμής του χρέους ελάχιστη, έως άνευ σημασίας, ελαφρυνση θα προσφέρει στη χώρα, ενώ θα έχει ως συνέπεια την αρκετά μεγαλύτερη επιβάρυνσή μας ως προς το σύνολο του επιτοκιακού βάρους. Αυτή η επιβάρυνση θα καταστήσει, περίπου, "δώρο άδωρο" την ελάφρυνση της μείωσης του επιτοκίου των δανείων της τρόικα, που, όμως, εξακολουθεί να παραμένει πανύψηλοκαι ληστρικό (4,8%), πράγμα που επιτρέπει στο Γερμανικό κράτος να κερδίζει και να κερδοσκοπείαπό τη δανειοδότηση του ελληνικού δημοσίου!

Την ίδια ώρα, δεν έχουν διευκρινιστεί οι όροι και οι προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες τα Ευρωπαϊκά Ταμεία θα μπορούν να παρεμβαίνουν και να αγοράζουν κρατικά ομόλογα από την πρωτογενή αγορά,με συνέπεια να αναπτύσσονται ποικίλες εκδοχές.

Πάντως και αυτή η δυνατότητα, η οποία για πρώτη φορά καθιερώνεται στην ΕΕ, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει την κρίση χρέους στην ευρωπεριφέρεια και πολύ περισσότερο το πρόβλημα της Ελλάδας, ενώ, αν η αγορά ομολόγων από την πρωτογενή αγορά πάρει μεγάλη σχετικά έκταση, θαεκτροχιάσει τα επιτόκια σε όλη των ευρωζώνη.


ΕΚΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ - ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ - ΑΚΟΜΑ ΣΚΛΗΡΟΤΕΡΑ ΜΕΤΡΑ ΤΟ 2011!


Εκείνα, όμως, που σκόπιμα παραλείπονται από τους εγχώριους "πανηγυριώτες" είναι τα πικρά ανταλλάγματα που εδόθησαν από την Ελλάδα για να αποσπάσουν ψίχουλα εσωτερικής κατανάλωσης και "ανάσες" διακυβέρνησης!

Και αυτά τα ανταλλάγματα, πέραν του προαναφερθέντος εξαμβλώματος του Συμφώνου Ανταγωνιστικότητας, αφορούν:

  1. Την εκποίηση - αξιοποίηση της ελληνικής δημόσιας περιουσίας ύψους 50 δις έως το 2015(!), η οποία ρητά περιελήφθη στα Συμπεράσματα της Συνόδου ως υποχρέωση της κυβέρνησης, πράγμα που σημαίνει ότι η χώρα εκποιείται και μετατρέπεται σε "μπανανία" των ιδιωτικών και δη πολυεθνικών συμφερόντων!
  2. Τη θεσμοθέτηση νέας αορίστου επιτήρησης και νέων μακροχρόνιων μνημονιακών μέτρων,τα οποία ακόμα δεν έχουν αποσαφηνισθεί, μαζί με την ασυτηρότατη εφαρμογή των ήδη υπαρχουσών δεσμεύσεων.
  3. τη λήψη νέων μεγάλων και σκληρότατων μέτρων εντός του 2011, ιδιαίτερα μετά το διαφαινόμενο εκτροχιασμό του προϋπολογισμού του 2011.

Ορισμένοι παρατηρητές ομιλούν για αποφάσεις "έκπληξη" από την άτυπη Σύνοδο, οι οποίες θαυποβοηθήσουν συνολικά τη ευρωζώνη να διαφύγει από την κρίση και θα καθησυχάσουν τις αγορές.

Είναι αλήθεια ότι η Μέρκελ "υπέκυψε" σε ένα ορσμένο βαθμό στις πιέσεις για να στείλει από τη Σύνοδοένα αποφασιστικό μήνυμα στις αγορές.

Αυτές οι πιέσεις, προκειμένου να ληφθούν στη Σύνοδο οι αποφάσεις που αναφέραμε, δεν εκπορεύοντο μόνο από το χρηματιστικό κεφάλαιο και την Κομισιόν αλλά κυρίως από τις ΗΠΑ, οι οποίες δια της πρόσφατης επίσκεψης του Υπουργού Οικονομικών στη Γερμανία, έκαναν κάθε τι για να"εξαναγκάσουν" τη Μέρκελ σε κάποια "οπισθοσχώρηση". Ο Γ. Παπανδρέου, άλλωστε, ο οποίος. τάχα, απειλούσε με veto στη Σύνοδο, ήταν και ο κατεξοχήν φορέας και εκπρόσωπος, ως συνήθως, των αμερικανικών απόψεων στην άτυπη Σύνοδο της ευρωζώνης!

Η άποψη μας είναι ότι οι αποφάσεις της άτυπης Συνόδου της ευρωζώνης, δεν αποτελούν καμία απάντηση στα ελληνικά προβλήματα που θα συνεχίσουν να επιδεινώνονται και να προσλαμβάνουν εφιαλτικές διαστάσεις.

Οι αποφάσεις αυτές, επίσης, δεν πρόκειται να απαντήσουν στα προβλήματα της ευρωζώνης ή να καθησυχάσουν τις αγορές, πέραν, ίσως, εφήμερων αποτελεσμάτων, που θα χαθούν πολύ σύντομα.

Και αυτό διότι αυτές οι αποφάσεις καθόλου δεν απαντούν στις αιτίες της κρίσης της ευρωζώνης και τηςευρωπεριφέρειας, τις οποίες, μάλιστα, με το Σύμφωνο Ανταγωνιστικότητας, όχι μόνο δεν ακυρώνουν μεσοπρόθεσμα αλλά θα τις ενισχύσουν!

Σήμερα περισσότερο από ποτέ αναδεικνύονται στο προσκήνιο τα μεγάλα αδιέξοδα του ευρώ και της ΕΕ.

Όπως αναδεικνύεται και η ανάγκη μεγάλων ΑΝΑΤΡΟΠΩΝ!

    Προς σφαιρικότερη ενημέρωση των αναγνωστών της ΙΣΚΡΑ, παραθέτουμε αυτούσια τα ρεπορτάζ από την ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας Βήμα και από τη διαδικτυακή πύλη naftemporiki.gr (το πρώτο ρεπορτάζ της Ναυτεμπορικής αφορά τις αντιδράσεις των κομματων και το δεύτερο μια γενική ενημέρωση σχετικά με την άτυπυ Σύνοδο).

    Ξεκινάμε με το ρεπορτάζ του Βήματος

    Πήραμε επιμήκυνση και μείωση επιτοκίου με δεσμεύσεις

    Οι ηγέτες των 27 υιοθέτησαν τα ξημερώματα το Σύμφωνο Ανταγωνιστικότητας και άνοιξε η διαπραγμάτευση για αλλαγές στο Ταμείο Διάσωσης

    της Δήμητρας Κρουστάλλη


    Σημαντική οικονομική ανάσα έδωσαν στην Ελλάδα οι αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής της ευρωζώνης. Η χώρας μας κέρδισε την μείωση επιτοκίων κατά μια μονάδα. Επίσης αυξήθηκε το χρονικό όριο για την απόσβεση τους στα 7,5 χρόνια.

    Στη συνεδρίαση αυτή κερδήθηκε και μια μάχη που η κυβέρνηση θεωρούσε χαμένη. Τελικώς όμως αποφασίστηκε να δοθεί στους υπάρχοντες μηχανισμούς η δυνατότητα να αγοράζουν κρατικά ομολόγα των χωρών της ευρωζώνης. Επιπλέον υπήρξε θετική αντιμετώπιση για την επιβολή φόρου στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές, πρόταση που η Ελλάδα στήριξε από την πρώτη στιγμή.

    O Πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου, στη συνέντευξη που έδωσε κατά τη λήξη της Συνόδου Κορυφής, μίλησε για ιστορικές αποφάσεις όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για το ευρώ. «Ζητήσαμε τη βοήθεια των εταίρων μας στην ευρωζώνη για να καταστεί βιώσιμο το ελληνικό χρέος», δήλωσε. Απέδωσε την «επιτυχή μάχη» που έδωσε στα όπλα με τα οποία προσήλθε στη διαπραγμάτευση: την αξιοπιστία, τη σοβαρότητα και τη συνέπεια που έδειξε η χώρα απέναντι στο πρόγραμμα σταθερότητας.

    Η συμφωνία που επετεύχθη στις Βρυξέλες αναμένεται να έχει οφέλη για την Ελλάδα και θετικό αντίκτυπο στις αγορές.

    Η επιμήκυνση των χρονικών ορίων για την απόσβεση των δανείων στα δέκα χρόνια, σημαίνει ότι η τελευταία δόση που θα λάβει η χώρα θα εξοφληθεί το 2023.

    Με τη μείωση του επιτοκίου κατά 1%, η Ελλάδα κερδίζει ένα ποσό που φτάνει στα 6 δις ευρώ, ενώ δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να υπάρξει στο μέλλον περαιτέρω μείωση των επιτοκίων δανεισμού. Η παροχή της δυνατότητας αγοράς κρατικών ομολόγων στον ευρωμηχανισμό για την οικονομική σταθερότητα, θα φέρει τα πιο άμεσα οφέλη: αν η Ελλάδα δεν μπορέσει να δανειστεί από τις αγορές το 2013 θα το κάνει μέσω του μηχανισμού στήριξης με καλύτερους όρους.

    Ο κ. Παπανδρέου έδωσε τη διαβεβαίωση ότι δεν θα υπάρξουν νέα μέτρα ως απόρροια αυτών των αποφάσεων. «Είναι μια ξεκάθαρη απόδειξη ότι αναγνωρίζονται οι προσπάθειες της Ελλάδας και του ελληνικού λαού. Θα μας βοηθήσουν στο δρόμο που πήραμε. Ο δρόμος όμως είναι δικός μας. Οι όποιες αποφάσεις της ευρωζώνης δεν υποκαθιστούν τις δικές μας προσπάθειες», επισήμανε.

    Ωστόσο, στο τελικό κείμενο των συμπερασμάτων διατηρήθηκε η δέσμευση για την άντληση πόρων ύψους 50 δισ. ευρώ από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Οι συνεργάτες του Πρωθυπουργού μιλούσαν για μια απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία μεταδίδει ισχυρό σήμαστις αγορές και όχι για μέτρο που της επιβλήθηκε.

    Το σχέδιο για τις αποκρατικοποιήσεις και για τα άλλα μέσα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα παρουσιαστεί από το υπουργείο Οικονομικών στο τέλος του Μαρτίου μαζί με το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πρόγραμμα για τη μείωση του ελλείμματος.

    Η Ελλάδα επιπλέον δεν αποδέχτηκε το συνταγματικό «φρένο» για το χρέος, όπως προέβλεπε τοπροσχέδιο των συμπερασμάτων της Συνόδου. Αντί για αυτό αποφασίστηκε να υπάρξει μια νομική δέσμευση την οποία όμως θα καθορίζει το κάθε κράτος μέλος.

    Η συνέντευξη Παπανδρέου

    «Κερδίσαμε αυτή τη μάχη με όπλο τη σοβαρότητα και τη συνέπειά μας. Θέλουμε να κρατήσουμε τη συνέπεια της χώρας μας απέναντι στο πρόγραμμα που εφαρμόζουμε», ανέφερε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι «θα πρέπει να σταματήσουμε να αδικούμε την προσπάθεια του ελληνικού λαού».
    «Η Ελλάδα προσήλθε στη συζήτηση με την αξιοπιστία που έχει κατακτήσει τον τελευταίο χρόνο», δήλωσε ο Γ. Παπανδρέου και συνέχισε λέγοντας πως η χώρα έχει πάρει δύσκολες και επώδυνες αποφάσεις για να βάλει τάξη στα του οίκου της, για να αντιμετωπίσει χρόνιες παθογένειες και να δημιουργήσει μία βιώσιμη και σταθερή οικονομία.

    «Σε αυτήν την προσπάθεια ζητήσαμε τη στήριξη των εταίρων μας στην ευρωζώνη» συνέχισε ο πρωθυπουργός προσθέτοντας ότι η Ελλάδα ζήτησε χαμηλότερα επιτόκια για να μην είναι δυσβάσταχτο το κόστος δανεισμού.

    «Διεκδικήσαμε, αγωνιστήκαμε και τα καταφέραμε. Όλα αυτά αποτυπώνονται στη σημερινή απόφαση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γ. Παπανδρέου.

    Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τα ελληνικά αιτήματα, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι επετεύχθη η επιμήκυνση της αποπληρωμής των δανείων των 110 δις ευρώ στα 7,5 χρόνια καθώς και η μείωση του επιτοκίου για το σύνολο του δανείου κατά 100 μονάδες βάσης (από 5,2% σε 4,2%). Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, «σήμερα η Ελλάδα κέρδισε περισσότερα από 6 δις ευρώ»!!!

    Εξάλλου, ο Γ. Παπανδρέου τόνισε ότι στα μέτρα που υιοθέτησε η Ελλάδα για να εξυγιάνει τα δημόσια οικονομικά της, περιλαμβάνονται διαρθρωτικές αλλαγές, αποκρατικοποιήσεις και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας ύψους 50 δις ευρώ, κάτι το οποίο, όπως είπε, «θα ελαφρύνει την πλάτη του ελληνικού λαού από το χρέος, κατά 20%».

    «Αυτό που θέλουμε είναι να αναδείξουμε τι θα κάνει η Ελλάδα το επόμενο χρονικό διάστημα, διότι έτσι μόνο θα πεισθούν οι αγορές ότι η χώρα μπορεί να διαχειριστεί το χρέος της με τρόπο ομαλό» ανέφερε ο Γ. Παπανδρέου, προσθέτοντας τι αυτό είναι πολύ σημαντικό για να βγει η χώρα, το συντομότερο δυνατό, στις αγορές, να βγει από τη διαδικασία της επιτήρησης και να σταθεί στα δικά της πόδια.

    Σήμερα ελήφθησαν «ιστορικές αποφάσεις για το μέλλον της ευρωζώνης», ανέφερε ακόμη ο πρωθυπουργός, τονίζοντας ότι έγινε ένα μεγάλο βήμα για να αντιμετωπιστεί η κρίση χρέους και νααποκατασταθεί η ηρεμία στις αγορές.

    Σε ό,τι αφορά το μηχανισμό στήριξης της ευρωζώνης, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι η Σύνοδος αποφάσισε να προικοδοτηθεί με 440 δις ευρώ ο σημερινός μηχανισμός και με 500 δις ευρώ ο μόνιμος μηχανισμός, ο οποίος θα ισχύσει από το 2013 και μετά.

    Όπως είπε, χαρακτηριστικά, «αυτό σημαίνει ότι έχουμε μια ασπίδα για τα κράτη απέναντι στις ορέξεις των αγορών. Επιπλέον, ο Γ. Παπανδρέου τόνισε ότι ο Μηχανισμός θα έχει τη δυνατότητα να αγοράζει κρατικά ομόλογα στην πρωτογενή αγορά, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για την Ελλάδα. Ο πρωθυπουργός σημείωσε επίσης ότι οι αποφάσεις της συνόδου δεν συνεπάγονται νέα μέτρα για την ελληνική κυβέρνηση.


    Εξάλλου, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η Σύνοδος αποφάσισε να φορολογηθούν οι χρηματοπιστωτικές συναλλαγές, ώστε, όπως είπε, να πληρώσουν οι τράπεζες ένα ασφάλιστρο για το μέλλον αλλά και να συγκεντρωθούν σημαντικά ποσά για επενδύσεις.

    Ο πρωθυπουργός τόνισε ακόμη ότι οι 17 ηγέτες της ευρωζώνης υιοθέτησαν το «Σύμφωνο για το Ευρώ», το οποίο, όπως είπε, περιλαμβάνει κανόνες και πολιτικές που η Ελλάδα ήδη εφαρμόζει με το πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής που υλοποιεί.

    Καταλήγοντας ο πρωθυπουργός δήλωσε: «Αυτές οι αποφάσεις θα μας βοηθήσουν στο δύσκολο δρόμο που έχουμε πάρει αλλά ο δρόμος αυτός είναι δικός μας. Ένας δρόμος αλλαγών και μεγάλων τομών για τη χώρα».

    Το ρεπορτάζ της Ναυτεμπορικής σχετικά με τις αντιδράσεις των κομμάτων έχει ως εξής:

    «Ναι» Ευρωπαίων σε επιμήκυνση, μείωση επιτοκίων

    Συμφωνία για το ελληνικό χρέος

    Σε συμφωνία για την επιμήκυνση του ορίου αποπληρωμής των δανείων των 110 δισ. ευρώ στα 7,5 χρόνια και τη μείωση του επιτοκίου από το 5,2% σε 4,2% κατέληξαν οι Ευρωπαίοι ηγέτες, έπειτα από μαραθώνιες διαβουλεύσεις, οι οποίες ολοκληρώθηκαν τα ξημερώματα του Σαββάτου.

    «Οι σημερινές αποφάσεις είναι ξεκάθαρη απόδειξη ότι αναγνωρίζεται η προσπάθεια που καταβάλλει ο ελληνικός λαός» δήλωσε από τις Βρυξέλλες ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, λίγο μετά τη λήξη της Συνόδου Κορυφής της Ευρωζώνης.

    «Κερδίσαμε αυτή τη μάχη με όπλο τη σοβαρότητα και τη συνέπειά μας. Θέλουμε να κρατήσουμε τη συνέπεια της χώρας μας απέναντι στο πρόγραμμα που εφαρμόζουμε», ανέφερε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι «θα πρέπει να σταματήσουμε να αδικούμε την προσπάθεια του ελληνικού λαού».

    Ο κ. Παπανδρέου τόνισε ότι «η Ελλάδα προσήλθε στη συζήτηση με την αξιοπιστία που έχει κατακτήσει τον τελευταίο χρόνο» και συνέχισε λέγοντας πως η χώρα έχει πάρει δύσκολες και επώδυνες αποφάσεις για να βάλει τάξη στα του οίκου της, για να αντιμετωπίσει χρόνιες παθογένειες και να δημιουργήσει μία βιώσιμη και σταθερή οικονομία.

    «Σε αυτή την προσπάθεια ζητήσαμε τη στήριξη των εταίρων μας στην ευρωζώνη» συνέχισε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα ζήτησε χαμηλότερα επιτόκια για να μην είναι δυσβάσταχτο το κόστος δανεισμού. «Διεκδικήσαμε, αγωνιστήκαμε και τα καταφέραμε. Όλα αυτά αποτυπώνονται στη σημερινή απόφαση», ανέφερε χαρακτηριστικά.

    Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τα ελληνικά αιτήματα, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι επετεύχθη η επιμήκυνση της αποπληρωμής των δανείων των 110 δισ. ευρώ στα 7,5 χρόνια καθώς και η μείωση του επιτοκίου για το σύνολο του δανείου κατά 100 μονάδες βάσης (από 5,2% σε 4,2%). Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, «σήμερα η Ελλάδα κέρδισε περισσότερα από 6 δισ. ευρώ».

    Εξάλλου, ο Γ. Παπανδρέου τόνισε ότι στα μέτρα που υιοθέτησε η Ελλάδα για να εξυγιάνει τα δημόσια οικονομικά της, περιλαμβάνονται διαρθρωτικές αλλαγές, αποκρατικοποιήσεις και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας ύψους 50 δισ. ευρώ, κάτι το οποίο, όπως είπε, «θα ελαφρύνει την πλάτη του ελληνικού λαού από το χρέος κατά 20%».

    «Αυτό που θέλουμε είναι να αναδείξουμε τι θα κάνει η Ελλάδα το επόμενο χρονικό διάστημα, διότι έτσι μόνο θα πεισθούν οι αγορές ότι η χώρα μπορεί να διαχειριστεί το χρέος της με τρόπο ομαλό» ανέφερε ο Γ. Παπανδρέου, προσθέτοντας ότι αυτό είναι πολύ σημαντικό για να βγει η χώρα, το συντομότερο δυνατό, στις αγορές, να βγει από τη διαδικασία της επιτήρησης και να σταθεί στα δικά της πόδια.

    Σήμερα ελήφθησαν «ιστορικές αποφάσεις για το μέλλον της ευρωζώνης», ανέφερε ακόμη ο πρωθυπουργός, τονίζοντας ότι έγινε ένα μεγάλο βήμα για να αντιμετωπιστεί η κρίση χρέους και να αποκατασταθεί η ηρεμία στις αγορές.

    Αναφορικά με το μηχανισμό στήριξης της ευρωζώνης, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι η Σύνοδος αποφάσισε να προικοδοτηθεί με 440 δισ. ευρώ ο σημερινός μηχανισμός και με 500 δισ. ευρώ ο μόνιμος μηχανισμός, ο οποίος θα ισχύσει από το 2013 και μετά.

    Όπως είπε, χαρακτηριστικά, «αυτό σημαίνει ότι έχουμε μια ασπίδα για τα κράτη απέναντι στις ορέξεις των αγορών. Επιπλέον, ο Γ. Παπανδρέου τόνισε ότι ο μηχανισμός θα έχει τη δυνατότητα να αγοράζει κρατικά ομόλογα στην πρωτογενή αγορά, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για την Ελλάδα.

    Ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι οι αποφάσεις της συνόδου δεν συνεπάγονται νέα μέτρα για την ελληνική κυβέρνηση.

    Σημείωσε επίσης ότι στη Σύνοδο αποφασίστηκε να φορολογηθούν οι χρηματοπιστωτικές συναλλαγές, ώστε, όπως είπε, να πληρώσουν οι τράπεζες ένα ασφάλιστρο για το μέλλον αλλά και να συγκεντρωθούν σημαντικά ποσά για επενδύσεις.

    Ο πρωθυπουργός τόνισε ακόμη ότι οι 17 ηγέτες της ευρωζώνης υιοθέτησαν το «Σύμφωνο για το Ευρώ», το οποίο, όπως είπε, περιλαμβάνει κανόνες και πολιτικές που η Ελλάδα ήδη εφαρμόζει με το πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής που υλοποιεί.


    Αλ. Παπαρήγα: Σικέ θρίλερ

    «Δεν πιστέψαμε ούτε λεπτό αυτό το κατασκευασμένο θρίλερ που δημιουργήθηκε, ότι πια τα πράγματα για την Ελλάδα είναι ή του ύψους ή του βάθους στην ΕΕ και ο κ. Παπανδρέου ως άλλος "Κολοκοτρώνης" θα δώσει μία μάχη για να την κερδίσει», δήλωσε η γ.γ. της Κ.Ε. του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα

    «Σας υπενθυμίζουμε, ότι το ΚΚΕ εδώ και πολλές μέρες λέει, ότι κάποια συμφωνία θα επέλθει. Ο πρωθυπουργός, βεβαίως, εμφανίζεται πολύ ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα και για την "περήφανη" νίκη που σημείωσε», πρόσθεσε η κ. Παπαρήγα.


    Γ. Καρατζαφέρης: Ποιος θα διαχειριστεί τη νέα ευκαιρία;


    Από την Ευρώπη μπορεί να μην πετύχαμε το μάξιμουμ των επιδιώξεων μας, αλλά πήραμε πολλά περισσότερα από ό,σα υπολόγιζαν οι πεσιμιστές, δήλωσε ο πρόεδρος του ΛΑ.Ο.Σ. Γ. Καρατζαφέρης σχολιάζοντας το αποτέλεσμα της Συνόδου Κορυφής στις Βρυξέλλες.

    «Το θέμα είναι τώρα ποιος θα διαχειριστεί τη νέα ευκαιρία που μας δόθηκε. Προφανώς η δομή αυτής της κυβέρνησης που απέτυχε παταγωδώς στο δεκάμηνο του Μνημονίου, δεν αποτελεί την καλύτερη εγγύηση για το μέλλον της Ελλάδος, που τόσο έχει ανάγκη ο ελληνικός λαός».

    Aλ. Τσίπρας: Nέα βάρη στον ελληνικό λαό

    «Καλό είναι να μη βιαστούν όσοι θέλουν να πανηγυρίσουν. Διότι η επιμήκυνση των 110 δις ήταν κάτι το αυτονόητο για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν από εμάς ότι θα πάρουν πίσω τα λεφτά τους. Επιπλέον, ότι θα τα πάρουν μέσα στα επόμενα 7,5 χρόνια με πολύ υψηλούς τόκους».

    Τα παραπάνω δήλωσε ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας για τα αποτελέσματα της Συνόδου Κορυφής προσθέτοντας πως «ο ελληνικός λαός πρέπει να γνωρίζει ότι η επιμήκυνση των 110 δις δίνεται ως αντάλλαγμα με το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και με νέα Μνημόνια και νέα βάρη στον ελληνικό λαό»

    Φ. Κουβέλης: Θετική εξέλιξη η επιμήκυνση, μείωση του επιτοκίου


    Η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής και η μείωση του επιτοκίου, παρά το ότι αναμένονταν να είναι μεγαλύτερης διάρκειας και μεγαλύτερου εύρους αντιστοίχως, αποτελεί θετική εξέλιξη, δήλωσε ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αριστεράς, Φώτης Κουβέλης, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της συνόδου κορυφής της ευρωζώνης.

    Ωστόσο, αρνητική εξέλιξη συνιστά, σύμφωνα με τον κ. Κουβέλη, η νέα απόρριψη έκδοσης του ευρωομολόγου.

    Όπως τονίζει ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αριστεράς, το μείζον ζήτημα παραμένει στο περιεχόμενο του «Συμφώνου για το Ευρώ». «Η οικονομική διακυβέρνηση όπως προωθείται με τη συμπίεση των μισθών, με τη αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων και την απομείωση του κοινωνικού κράτους δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή», σημειώνει.

    Επίσης, ο κ. Κουβέλης χαρακτηρίζει «γόνιμη ιδέα» την πρόταση Τρισέ για τη δημιουργία ενός Πανευρωπαϊκού Οργανισμού Διαχείρισης Χρέους ο οποίος θα αναλαμβάνει να εκδίδει κρατικά ομόλογα εκ μέρους των χωρών μελών της ευρωζώνης.

    Και κλείνουμε με το πιο "γενικό' ρεπορτάζ της Ναυτεμπορικής


    Ευρωζώνη: Ποιες είναι οι αποφάσεις του Συμβουλίου Κορυφής για ανταγωνιστικότητα και χρέος

    Επιμήκυνση των δανείων με δεσμεύσεις

    Υιοθετώντας, χθες, καταρχήν το «Σύμφωνο Ανταγωνιστικότητας», οι ηγέτες της Ευρωζώνης έκαναν το πρώτο βήμα, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής απάντησης στην κρίση δημόσιου χρέους. Ταυτόχρονα, άνοιξε ο δρόμος για τη δεύτερη σημαντική διαπραγμάτευση, δηλαδή τις αλλαγές στο Ταμείο Διάσωσης και την ικανοποίηση των επιμέρους αιτημάτων της Ελλάδας και της Ιρλανδίας.

    Η χθεσινή συνεδρίαση δημιουργεί ένα κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας προς την κατεύθυνση της στήριξης των χωρών με δημοσιονομικά προβλήματα. Ωστόσο, εάν και εφόσον η στήριξη επιβεβαιωθεί στην κρίσιμη εαρινή Σύνοδο Κορυφής (24-25 Μαρτίου), θεωρείται βέβαιο ότι θα ζητηθούν ανταλλάγματα από τις χώρες «αδύναμους - κρίκους».

    Για την Ελλάδα, μπορεί να είναι η ανάληψη δέσμευσης, από την κυβέρνηση, για τις ιδιωτικοποιήσεις των 50 δισ. ευρώ, μεταρρυθμίσεις και εφαρμογή του μνημονίου χωρίς αποκλίσεις.

    Οι αφόρητες πιέσεις, που ασκήθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες στην καγκελάριο Μέρκελ, από κοινοτικούς αξιωματούχους, αλλά και την Ουάσιγκτον, προκειμένου να συναινέσει στη λήψη των αναγκαίων μέτρων για τη διασφάλιση της σταθερότητας στην Ευρωζώνη, οδηγεί σε μια πιο διαλλακτική στάση το Βερολίνο, εν όψει της εαρινής Συνόδου Κορυφής, όπου θα ληφθούν και οι οριστικές αποφάσεις.

    Αποσπώντας, μέσω του «Συμφώνου Ανταγωνιστικότητας», τη δέσμευση των χωρών της Ευρωζώνης για «φρένο» στο έλλειμμα, μέσω εθνικής ρύθμισης (νομοθετικής ή συνταγματικής), η οποία θα οδηγεί σε λήψη μέτρων κάθε φορά που διαπιστώνεται υπέρβαση ενός προκαθορισμένου ανώτατου ορίου ελλείμματος, η κα Μέρκελ καλείται τώρα να δώσει τη δικής της συνεισφορά στην αντιμετώπιση της κρίσης δημόσιου χρέους.

    Οι υπουργοί Οικονομικών έλαβαν, χθες, εντολή να εξειδικεύσουν τις προτάσεις για τις αλλαγές στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Θα το κάνουν στις συνεδριάσεις της 14ης και 21ης Μαρτίου, ώστε να φέρουν την τελική πρόταση στην εαρινή Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε.

    Επί της ουσίας, η Γερμανία φαίνεται ότι, στην παρούσα φάση, συναινεί στην αύξηση των εγγυήσεων των χωρών της Ευρωζώνης στο Ταμείο, ώστε να μπορεί να αντλεί συνολικά από τις αγορές μέχρι 440 δισ. ευρώ, από 250 δισ. ευρώ σήμερα. Εξακολουθεί, όμως, να είναι αρνητική στο να δεχθεί την ευελιξία του Ταμείου, ώστε να μπορεί να παρεμβαίνει στην αγορά κρατικών ομολόγων. Ωστόσο, είναι πολύ δύσκολο για την ίδια να επιμείνει στην άρνηση αυτή, γιατί η ευελιξία θεωρείται μονόδρομος για να ησυχάσουν οι αγορές.

    Στο πλαίσιο αυτό, κοινοτικές πηγές εκτιμούν ότι, στην εαρινή Σύνοδο Κορυφής, η κα Μέρκελ θα μπορούσε να συναινέσει σε μια συμφωνία που θαέδινε τη δυνατότητα στο Ταμείο να παρεμβαίνει στην αγορά ομολόγων, υπό αυστηρές προϋποθέσεις και εφόσον απειληθεί η σταθερότητα της Ευρωζώνης και του ευρώ.

    Θεωρούν όμως βέβαιο ότι, υποχωρώντας, το Βερολίνο θα ζητήσει σειρά δεσμεύσεων από τις χώρες με δημοσιονομικά προβλήματα, οι οποίες δεσμεύσεις μπορεί να υπερβαίνουν και τους στόχους που έχουν ήδη συμφωνηθεί στο πλαίσιο των εθνικών προγραμμάτων δημοσιονομικής εξυγίανσης και μεταρρυθμίσεων.

    Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι στη δήλωση των Ευρωπαίων ηγετών μπορεί να χαιρετίζεται η επιτυχής εφαρμογή των προγραμμάτων, αλλά καλούνται χώρες όπως η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία, να εντείνουν τις προσπάθειές τους. Μάλιστα, για την Ελλάδα επισημαίνει τη σημασία της υλοποίησης των ιδιωτικοποιήσεων και της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας από την κυβέρνηση, συνολικού ύψους 50 δισ. ευρώ.

    Μείωση χρεολυσίων για την περίοδο 2013 - 2015

    Αναφορικά με τη χώρα μας, είναι πλέον σχεδόν βέβαιο ότι θα πάρει την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανείων. Το ανέφερε ευθέως η κα Μέρκελ, την Πέμπτη, στη Γερμανία, ενώ και χθες δεν διατυπώθηκε από κανέναν αντίθετη άποψη.

    Αλλωστε, υπήρχε ήδη η πολιτική απόφαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης (28 Νοεμβρίου), όταν είχε εγκριθεί η στήριξη της Ιρλανδίας.

    Στο κρίσιμο δεύτερο αίτημα της Ελλάδας, αλλά και της Ιρλανδίας, τη μείωση του επιτοκίου δανεισμού, η κα Μέρκελ μπορεί να μην άνοιξε χθες τα χαρτιά της, αλλά φαίνεται ότι έχουν δημιουργηθεί βάσιμες προσδοκίες ικανοποίησης των δύο χωρών. Ωστόσο, γερμανικές πηγές υπογράμμιζαν χθες, στις Βρυξέλλες, ότι ενδεχόμενη μείωση των επιτοκίων θα συνοδεύεται από συγκεκριμένες δεσμεύσεις από την πλευρά της Αθήνας και του Δουβλίνου.

    Για παράδειγμα, από την Ιρλανδία μπορεί να ζητηθεί η αύξηση της φορολογίας στα κέρδη των επιχειρήσεων, που είναι σήμερα από τις χαμηλότερες στην Ευρωζώνη και δημιουργεί αθέμιτο φορολογικό ανταγωνισμό.

    Από την Ελλάδα μπορεί να ζητηθεί να λάβει δεσμευτικό χαρακτήρα η πρόθεση της κυβέρνησης για τις ιδιωτικοποιήσεις και την αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας. Στο μεταξύ, μείωση των χρεολυσίων της Ελλάδας κατά 74 δισ. ευρώ, στα έτη 2013 - 2015, θα σημάνει η έγκριση από τη Σύνοδο Κορυφής της επιμήκυνσης των δανείων του μηχανισμού στήριξης και μετακίνηση των λήξεών τους μετά το 2020.

    Το μεγάλο πρόβλημα είναι τα έτη 2014 - 2015, καθώς, εκτός από τα δάνεια του μηχανισμού, είναι ήδη επιβαρυμένα και από τις λήξεις παλαιότερων ομολόγων. Με βάση το υφιστάμενο πρόγραμμα εκταμιεύσεων και διάρκειας των δανείων του μηχανισμού, οι λήξεις τους εκτείνονται μέχρι και το 2016 της Ε.Ε. (80 δισ. ευρώ.) και μέχρι το 2018 του ΔΝΤ (30 δισ. ευρώ).

    Αναλυτικότερα, το ύψος των χρεολυσίων στη συγκεκριμένη διετία 2014 - 2015, φτάνει στα 145 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 77,5 δισ. ευρώ, αποτελούν λήξεις παλαιών ομολόγων και τα 67,5 δισ. ευρώ είναι οι λήξεις από τα δάνεια μέσω του μηχανισμού στήριξης.

    Τα βασικά σημεία του Συμφώνου

    Το «Σύμφωνο Ανταγωνιστικότητας» συμφωνήθηκε καταρχήν χθες και θα υιοθετηθεί οριστικά στην εαρινή Σύνοδο Κορυφής.

    Στην ουσία, οδηγεί σε ένα στενό συντονισμό της οικονομικής πολιτικής, ο οποίος μπορεί να μην περιλαμβάνει ορισμένες ακραίες «ιδέες» του γαλλογερμανικού άξονα, όπως η κατάργηση της ΑΤΑ στους μισθούς και η αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 έτη, αλλά προβλέπει σειρά δεσμεύσεις από την πλευρά των χωρών - μελών. Δεσμεύσεις στους τομείς της αγοράς εργασίας, της απασχόλησης, των συντάξεων, της φορολογίας και της δημοσιονομικής πειθαρχίας.

    Θα είναι ανοικτό και σε χώρες εκτός Ευρωζώνης, οι οποίες θα μπορούν να συμμάσχουν σε εθελοντική βάση. Για τις χώρες της Ευρωζώνης, θα είναι απολύτως δεσμευτικό, ενώ, εκτός από τους βασικούς κοινούς στόχους που θα βασίζονται σε μετρήσιμους δείκτες ανά τομέα, θα ζητούνται επιμέρους μέτρα «α λα καρτ», με βάση τις ανάγκες κάθε χώρας.

    Τα εθνικά προγράμματα θα εγκρίνονται από τους Ευρωπαίους ηγέτες, την παρακολούθηση και το συντονισμό θα αναλάβει η Κομισιόν ενώ, κάθε χρόνο, το Eurogroup θα βαθμολογεί τις επιδόσεις. Η μη επίτευξη των στόχων θα συνεπάγεται οικονομικές κυρώσεις και κυρίως τον αποκλεισμό της εν λόγω χώρας από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

    Το θέμα της κρίσης και του δημόσιου χρέους παρουσιάζούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους έλληνες εργαζόμενους και συνολικά την ελληνική κοινωνία γιατί αγγίζει τις ουσιαστικότερες πλευρές του οικονομικού προβλήματος και θέτει γενικότερα ζητήματα στρατηγικής και τακτικής της Αριστεράς στην Ελλάδα και στην ΕΕ.

    1. Χαρακτήρας κρίσης και η κατάσταση στην ευρωζώνη

    Η κρίση που βιώνουμε αποτελεί «έκρηξη των αντιθέσεων του καπιταλιστικού συστήματος» που θα έλεγε και ο Μαρξ και ιδιαίτερα του νεοφιλελεύθερου μοντέλου διαχείρισης του. Αποτελεί ταυτόχρονα και κρίση της «ευρωζώνης», όπως επίσης και του ελληνικού καπιταλισμού και των συνακόλουθων νεοφιλελεύθερων πολιτικών που εφάρμοσαν ως τώρα οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ.

    Θα σταθούμε ιδιαίτερα στην κρίση της ευρωζώνης, δηλ. στην κρίση της Οικονομικής και Νομισματικής Ενοποίησης (ΟΝΕ ήEMU), γιατί επιδρά άμεσα στις επιλογές της χώρας για έξοδο από την κρίση και ειδικά στην αντιμετώπιση της κρίσης δημόσιου χρέους.

    Το οικοδόμημα της ΟΝΕ αποδείχτηκε σαθρό.! Είναι μια νόθα οικονομική ένωση, χωρίς ενιαία μακρο-οικονομική και αναπτυξιακή πολιτική, χωρίς κοινωνική πολιτική, κά, που εξυπηρετεί τις ισχυρές οικονομίες της ευρωζώνης, κυρίως της Γερμανίας. Αποτέλεσμα ένας…..κεκλιμένος Πύργος…..αλλά Πίζα.!

    Στα δέκα χρόνια της λειτουργίας της ΟΝΕ υπήρξαν αντιφατικές εμπειρίες. Την ευφορία των πρώτων χρόνων διαδέχτηκε μια βαθιά κρίση που υπόβοσκε από την πρώτη περίοδο δημιουργίας της. Ειδικότερα αυτό εκδηλώθηκε στο συνεχώς διευρυνόμενο χάσμα στο ισοζύγιο πληρωμών των περιφερειακών οικονομιών με αποτέλεσμα την αύξηση του δημόσιου και ιδιωτικού δανεισμού.!

    Από την άλλη η ανεξέλεγκτη πιστωτική επέκταση των τραπεζών με τα χαμηλά επιτόκια, ενεθάρρυναν την υπερχρέωση (κράτους, επιχειρήσεων και νοικοκυριών). Η Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία, κά, αύξησαν δραματικά τα χρέη τους. Από την άλλη υπήρξαν πρωτοφανή υψηλά κέρδη στις τράπεζες, της ευρωζώνης (κέντρου και περιφέρειας»), τα οποία στην πραγματικότητα αποτελούσαν προεξόφληση μελλοντικών κερδών.

    Το πρόβλημα συμπυκνώνεταιστο ότι το μόνιμο κλείδωμα της ισοτιμίας νομισμάτων χωρών με διαφορετικό επίπεδο ανάπτυξης – αυτό που λέμε ανταγωνιστικότητα της οικονομίας – χωρίς ενιαία οικονομική πολιτική, έγινε βασική αιτία κρίσης και στο μέλλον θα γεννάει ανάλογα προβλήματα.! Μοναδικός μοχλός βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας σε εθνικό επίπεδο είναι η μείωση του εργατικού κόστους, κάτι που δεν δίνει προοπτική. Σε αυτό έγκειται ένα από τα βασικά προβλήματα της ΟΝΕ (EMU) και του ευρώ.

    Τα μέχρι τώρα σχέδια και οι νέοι νεοφιλελεύθεροι πυλώνες που προτείνονται για στήριξης του ευρώ («Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας» (ESFS) και «Σύμφωνο Ανταγνωνιστικότητας» (ή προς το ευγενικότερο «Σύμφωνο Ευρώ»), δεν λύνουν το πρόβλημα.

    Αντίθετα η εφαρμογή τους με παράλληλη αυστηροποίηση του Συμφώνου Σταθερότητας, θα έχει ως αποτέλεσμα την παραπέρα επιδείνωση κυρίως της θέσης των περιφερειακών χωρών, με αποτέλεσμα τη διαχρονική λιτότητα, οικονομικό μαρασμό, καχεξία, υψηλή ανεργία, άπλωμα φτώχειας και κοινωνική περιθωριοποίηση.

    Αν αυτό είναι το όραμα της Ενωμένης Ευρώπης, δεν νομίζω ότι υπάρχουν πολλοί που είναι διατεθειμένοι να το υπερασπιστούν με θέρμη.!

    2. Η κρίση χρέους στην Ελλάδα και πολιτικές αντιμετώπισης του

    Η Ελλάδα έχει ένα χρέος που συνεχώς βαίνει αυξανόμενο τουλάχιστον ως το 2014 (από 343 δις € ή 148% του ΑΕΠ το 2010, σε 380 δις και πάνω ή 170% του ΑΕΠ το 2014, χωρίς να υπολογίζουμε το δάνειο της «τρόϊκας»).

    Το πιο σημαντικό ωστόσο δεν είναι το απόλυτο ύψος του χρέους,αλλά οι δαπάνες εξυπηρέτησης του.Αυτέ είναι στην ουσία που προσδιορίζουν τη χρεοκοπία ή μη μιας χώρας. Γιαυτό δεν φτάνει να μιλάμε απλώς για «κούρεμα» χρέους, αλλά για ανεκτό επίπεδο δαπανών εξυπηρέτησης. Όμως τα τοκοχρεολύσια από 41 δις το 2009 θα φθάσουν 78 δις το 2014, χωρίς να υπολογίζουμε τους τόκους του βραχυπρόθεσμου χρέους. Από που θα βρεθούν αυτά τα κονδύλια;

    Είναι προφανές ότι το χρέος δεν ξεχρεώνεται.!!Ακούγονται λέξεις για ρύθμιση, αναδιάρθρωση, αναχρηματοδότηση, ανάταξη, επαναδιαπραγμάτευση κά. Ωστόσοη διάφορα ανάμεσα στα ποικίλα σενάρια αντιμετώπισης του, η κόκκινη γραμμή θα λέγαμε, είναι:με ποιους όρους ρύθμιση; Με όρους πιστωτών ή οφειλετών; με όρους κεφαλαίου ή με όρους κοινωνίας;

    Τοσενάριο της «ελεγχόμενης πτώχευσης»είναι αυτό που προωθούν οι κυρίαρχοι κύκλοι της ΕΕ, του ΔΝΤ, αλλά και της Ελλάδας, το οποίο όμως σηματοδοτεί διαχρονική λιτότητα, αλλεπάλληλα Μνημόνια, ρευστοποίηση δημόσιας περιουσίας, παραγωγική υποβάθμιση, κά. Στόχος η διασφάλιση των δανείων των πιστωτών. Από την άλλη οι τραπεζίτες δεν θέλουν να ακούσουν λέξη για «κούρεμα». Οι μετακύλιση των βαρών του χρέους στον ελληνικό λαό και ιδιαίτερα σε μισθωτούς, συνταξιούχους και τη νέα γενιά, σημαίνει, από οικονομική και κοινωνική άποψη …….καμένη γη, μια ζωή με σκοτεινό μέλλον.! Παράλληλα ο ελληνικός λαός χάνει τη δυνατότητα να καθορίζει το μέλλον του να προστατεύει την αξιοπρέπεια του έχει μετατραπεί σε «πειραματόζωο».

    Υπάρχει όμως και το σενάριο της«αθέτησης πληρωμής»του χρέουςκαι πρώτα απ’ όλα τηςάρνησης πληρωμής του «απεχθούς» χρέους το οποίο εκτιμάται γύρω στο 75-80 του δημόσιου χρέους.Η αθέτηση πληρωμής δεν είναι κάτι που επιδιώκουμε αλλά προκύπτει ως προϋπόθεση επιβίωσης του ελληνικού λαού. Με βάση το διεθνές δίκαιο και την διεθνή πρακτική, μια χώρα έχει το δικαίωμα να αρνηθεί την αποπληρωμή του χρέους και να ζητήσει επαναδιαπραγμάτευση, με διαγραφή μεγάλου μέρους και καλύτερους όρους αποπληρωμής του υπόλοιπου. Εδώ μεγάλη σημασία αποκτά η ιδέα του ελέγχου του δημόσιου χρέους, και η πρωτοβουλία του «Αριστερού Βήματος Διαλόγου»για δημιουργία μιας«Επιτροπής Λογιστικού Ελέγχου»,σε θεσμικό επίπεδο, παράλληλα συνδεδεμένη με κοινωνικά κινήματα.!

    Σχετικά με την «αθέτηση πληρωμής» αξίζει να θυμίσουμε τη θέση της«Επιτροπής Διεθνούς Δικαίου» του ΟΗΕ, που αναφέρει χαρακτηριστικά ότι:«Ένα κράτος δεν μπορεί να κλείσει τα σχολεία, τα πανεπιστήμια και τα δικαστήρια, να διαλύσει την αστυνομία, να παραμελήσει τις δημόσιες υπηρεσίες και να εκθέσει το λαό του σε συνθήκες χάους και αναρχίας, μόνο και μόνο για να ικανοποιήσει τους δανειστές του, αλλοδαπούς ή ημεδαπούς».(Yearbook of the International Law Commission, 1980, vo.II)

    Η άρνηση πληρωμής χρέους,φέρνει μοιραία στο προσκήνιο το ζήτημα συμμετοχής της χώρας στην «ευρωζώνη».Το δίλημμα στη συγκεκριμένη περίπτωση μοιάζει με τη γνωστή κατάσταση:«εμπρός γκρεμός και πίσω ρέμα».Θάλεγα ότι μεταξύ των δύο προτιμώ το ρέμα γιατί κολυμπώντας ελπίζω ότι να περάσω στην απέναντι όχθη.!! Αντίθετα θεωρώ ότι η παραμονή στην ευρωζώνη με βάση τη λογική«ευρώ και...ξερό ψωμί»,είναι μιαηττοπαθής, στατική και ανεδαφική θέση,που εγκλωβίζει τον ελληνικό λαό και άλλους λαούς, ιδιαίτερα των περιφερειακών χωρών, στις επιλογές των κυρίαρχων ελίτ της ΕΕ μαζί και της ελληνικής.

    Εδώ προφανώς προκύπτουν επιφυλάξεις και αντιρρήσεις, που ως ένα βαθμό είναι δικαιολογημένες. Η αποδέσμευση από το ευρώ και η επιστροφή στη δραχμή θα έχει παρενέργειες και αντιφατικές επιδράσεις στην οικονομία. Υπάρχουν θετικά αλλά υπάρχουν και αρνητικά.ωστόσο όλες οι λύσεις έχουν παρενέργειες καιαυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε.Θεωρώ ότι τα προβλήματα είναι μεγαλύτερα με παραμονή στο υπάρχον και διαμορφούμενο νέο πλαίσιο λειτουργίας της «ευρωζώνης», σε σχέση με την ανάκτηση των μοχλών άσκησης της οικονομικής πολιτικής και της λαϊκής κυριαρχίας.!

    3. Εθνοκεντρισμός, ευρωκεντρισμός και σοσιαλιστική προοπτική

    παρ’ όλα αυτά υπάρχουν αντιρρήσεις που απορρέουν από μια άλλη πολιτική θεώρηση. Γιατί να πάμε σε άρνηση πληρωμών και να μην παλέψουμε όλοι μαζί γιαεπαναδιαπραγμάτευση χρέους σε ευρωπαϊκό επίπεδο; Επίσης η αποδέσμευση από την ευρωζώνηεκπέμπει «εθνοκεντρισμό»και δεν αποτελεί τον καλύτερο δρόμο για την σοσιαλιστικής προοπτική, κά.

    Θεωρώ ότι και οι δύο άξονες του επιχειρήματος δεν λαμβάνουν σοβαρά υπ’ όψιν αυτό που κατ’ επανάληψη έχει ανδείξει η ζωή. Δηλαδή τηνανισόμετρη οικονομική και πολιτική ανάπτυξη μεταξύ καπιταλιστικών χωρώνπου με ιδιαίτερα έντονο τρόπο επιβεβαιώνεται και στα πλαίσια της ευρωζώνης. Ειδικότερα το πρόβλημα του χρέους που συζητάμε, με διαφορετική ένταση εκδηλώνεται στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της περιφέρειας και με διαφορετική ένταση στις χώρες του κέντρου. Άλλωστε δεν πρόκειται για μια εφ’ άπαξ ρύθμιση, αλλά για διαχρονική κατάσταση.Η ανισομέρεια ανταγωνιστικότητας μοιραία οδηγεί σε ανισομέρεια ελλειμμάτων, χρεών, εισοδήματος, κοκ.

    Από την άλλη το θέμα τηςεπαναδιαπραγμάτευσης σε επίπεδο ΕΕ,με βάση τους σημερινούς συσχετισμούς, δεν διαφαίνεται να έχει προοπτική ευνοϊκής διευθέτησης. Μοιραία θα παραμείνει στα όρια των συμφερόντων των πιστωτών, ακριβώς ότι γίνεται σήμερα με βάση τα σενάρια για την «ελεγχόμενη πτώχευση» που προωθούν οι κυρίαρχες δυνάμεις της ευωζώνης.

    Εξ’ ίσου ανεδαφική θεωρώ και την άποψη νααλλάξουμε τους συσχετισμούς ταυτόχρονα σε όλες τις χώρες της ΕΕκαι να εφαρμόσουμε όλοι μαζί ριζικές αλλαγές με στόχο την Ευρώπη των λαών και των εργαζόμενων. Αυτό κι αν είναι αφηρημένος «ευρωκεντρισμός», όχι με την έννοια του οράματος αλλά με την έννοια της ρεαλιστικότητας επίτευξης του. Αν η προοπτική του σοσιαλισμού σε μια χώρα θεωρείται μη ρεαλιστική, πολύ λιγότερο πρέπει να θεωρείται ρεαλιστική η προοπτική του σοσιαλισμού σε όλες μαζί τις χώρες…την ίδια ώρα.!!

    Γιαυτόαφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο ριζοσπαστικών αλλαγών σε μια, δυο, τρεις, δεκατρείς, κλπ χώρες,μπορούμε να κινηθούμε πιο ρεαλιστικά, στην προσπάθεια ανατροπής του νεοφιλελεύθερου οικοδομήματος της ΟΝΕ,και της αναζήτησης νέων δρόμων επαναθεμελίωσης του ευρωπαϊκού οράματος.Άλλο Ευρώπη της ευρωζώνης με πολιτικές της ΟΝΕ και άλλο Ευρώπη κοινό σπίτι των λαών.!

    4. Κοινωνικές και πολιτικές προϋποθέσεις προοδευτικής διεξόδου

    Το τελευταίο σημείο, αφορά τις γενικότερες προϋποθέσεις προώθησης μιας αριστερής εναλλακτικής πολιτικής, για το χρέος, την οικονομία και συνολικά την κοινωνία.Εδώ έχουμε τρία ζητήματα.Πρώτοντην επεξεργασία ενός εναλλακτικού προγράμματος οικονομικής ανόρθωσης της χώρας, που θα ξεκινάει από την αντιμετώπιση του χρέους και θα ξεδιπλώνει ολόκληρη δέσμη μέτρων σε προοδευτική αριστερή κατεύθυνση.Δεύτερον, την ανάπτυξη ενός ισχυρού κινήματος αντίστασης κατά της πολιτικής του Μνημονίου και της «ελεγχόμενης πτώχευσης», με ταυτόχρονο συντονισμό δράσης των κινημάτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.Τρίτον, η αλλαγή των πολιτικών συσχετισμών και τη δημιουργία ενός ευρύτερου μετώπου αριστερών-ριζοσπαστικών δυνάμεων που θα αναδείξουν μια αντίστοιχη κυβέρνηση για να μπει η χώρα σε ένα προοδευτικό δρόμο εξόδου από την κρίση. Αυτές οι προϋποθέσεις σήμερα βρίσκονται σε χαμηλό βαθμό ωρίμανσης. Οι αναγκαιότητες των στιγμών και η δυναμική των πραγμάτων ελπίζω να επιταχύνουν τους χρόνους και τις διαδικασίες επίτευξης τους.

    11.3.2010

    Δεν υπάρχουν σχόλια: